6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN 51.MADDESİNDE YER ALAN GECİKME ZAMMI ORANI 5801 SAYILI CUMHURBAŞKANI KARARI İLE BELİRLENDİ.
21.7.2022 tarihli ve 31899 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5801 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile, Amme alacağının ödeme müddeti içinde ödenmeyen kısmına vadenin bitim tarihinden itibaren uygulanacak gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %1,6’dan %2,5’e yükseltilmiştir.
5801 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’nın tam metni için:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/07/20220721-1.pdf
12 AYLIK ORTALAMA TÜFE ORANI İLE TEMMUZ AYINA YÖNELİK TÜFE ORANI BELLİ OLDU.
Tüketici Fiyat Endeksi (“TÜFE”) 12 aylık ortalama %49,65 olarak belirlendi. Temmuz ayı için açıklanan TÜFE oranı %79,60 oldu. Kira sözleşmelerinde, Ağustos ayı içerisinde uzama dönemi başlamış çatılı işyerlerinde, kiraya verenler, en yüksek %49,65 oranında artış yapabileceklerdir. Ağustos ayı içerisinde uzama dönemi başlamış konutlarda ise kiraya verenler, 1 Temmuz 2023'e kadar en yüksek %25 oranında artış yapabileceklerdir. Kiracılar, bu oranın üzerinde bir artışı kabul etmek zorunda değildirler.
TÜFE oranları için:
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Tuketici-Fiyat-Endeksi-Temmuz-2022-45796
6563 SAYILI ELEKTRONİK TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUNA 7416 SAYILI KANUN İLE ÖNEMLİ DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
7416 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 7 Temmuz 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı. Bu kanunda elektronik ticaret ile ilgili bazı kavramların tanımları yapılmıştır. Bu tanımlardan bazıları şöyledir:
·Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı: Elektronik ticaret pazar yerinde elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlayan aracı hizmet sağlayıcıdır.
·Elektronik ticaret hizmet sağlayıcı: Elektronik ticaret pazar yerinde ya da kendine ait elektronik ticaret ortamında mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapan ya da sipariş alan hizmet sağlayıcıdır.
·Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS): Elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların kayıt altına alınması, elektronik ticaret verilerinin toplanması, bu verilerin işlenerek istatistiki bilgilerin üretilmesi amacıyla Bakanlık tarafından oluşturulan ve bu Kanun kapsamında kayıt ve bildirim yapılabilmesine imkân sağlayan bilgi sistemidir.
7416 sayılı kanun ayını zamanda elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarına birtakım yükümlülükler getirmektedir.
·Diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmadıkça, aracı hizmet sağlayıcı, hizmet sağlayıcı tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetle ilgili hukuka aykırı hususlardan sorumlu değildir.
·Aracı hizmet sağlayıcı, böyle bir hukuka aykırılıktan haberdar olursa halinde derhal içeriği yayından kaldıracak ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına bildirimde bulunacaktır.
·Bir içerik bakımından fikri ve sınai mülkiyet hakkının ihlali hakkında bir belge veya bilgi ile kendisine başvurulması halinde aracı hizmet sağlayıcı bu içeriği yayından kaldırıp karşı tarafı bilgilendirmelidir. Benzer bir bilgi veya belge ile böyle bir şikâyete itirazda bulunulursa aracı hizmet sağlayıcı içeriği tekrar yayına koyabilir.
·Aracı hizmet sağlayıcı, kendisinin veya ekonomik bütünlük içerisinde olduğu kişilerin markalarını ya da marka kullanım hakkına sahip oldukları ürünlerini aracılık yaptıkları pazarlarda satışa sunamayacaktır. Bu ürünlerin farklı pazarlarda satılması halinde bu pazarlara yönelik erişim ve tanıtım faaliyetinde bulunmayacaktır. Bu kural toplam satış hasılatının yarısından fazlasını elektronik ticaret dışındaki satışlardan elde eden kişilerin markasını taşıyan veya marka kullanım hakkına sahip olduğu mallar hakkında uygulanmaz.
·Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcının yazılı şekilde ya da elektronik ortamda önceden olumlu irade beyanını almadan bunların ETBİS’e kayıtlı alan adlarının ana unsurunu oluşturan tescilli markalarını kullanarak çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunamaz.
·Aracı hizmet sağlayıcıların haksız ticari uygulamada bulunması yasaklanmıştır. Kanunun Ek 1.maddesinde haksız ticari uygulamanın tanımı yapılmıştır. Buna göre elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret hizmet sağlayıcının ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğu kabul edilir. Yine aynı madde belli faaliyetleri her halde haksız ticari uygulama saymıştır. Bunlar aşağıdaki gibidir:
oMal veya hizmet satışı karşılığında elektronik ticaret hizmet sağlayıcıya yapılması gereken ödemenin, en geç satış bedelinin elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının tasarrufuna girdiği ve siparişin alıcıya ulaştığı tarihten itibaren beş iş günü içinde eksiksiz yapılmaması.
§Cezası: ödeme yapılmayan her bir elektronik ticaret hizmet sağlayıcı için on bin Türk lirasından az olmamak üzere, otuz güne kadarki süre aşımlarında ödenmeyen tutar kadar, otuz günü geçen süre aşımlarında ise süresinde ödenmeyen tutarın iki katı
oElektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı tarafından satış fiyatında tek taraflı değişiklik yapılması dâhil olmak üzere, elektronik ticaret hizmet sağlayıcının kampanyalı mal veya hizmet satışına zorlanması.
§Cezası: her bir elektronik ticaret hizmet sağlayıcı için beş yüz bin Türk lirası,
oElektronik ticaret hizmet sağlayıcıyla olan ticari ilişkinin koşullarının, yazılı şekilde veya elektronik ortamda yapılan aracılık sözleşmesiyle belirlenmemesi ya da bu sözleşmenin açık, anlaşılır ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcı tarafından kolay erişilebilir olmasının sağlanmaması.
§Cezası: her bir aykırılık için on bin Türk lirası,
oElektronik ticaret hizmet sağlayıcının aleyhine olacak şekilde aracılık sözleşmesi hükümlerinde geçmişe yönelik veya tek taraflı değişiklik yapılması ya da buna imkân sağlayan herhangi bir hükme aracılık sözleşmesinde yer verilmesi.
§Cezası: her bir aykırılık için on bin Türk lirasından yüz bin Türk lirasına kadar,
oHerhangi bir hizmet verilmediği veya verilen hizmetin türü ve hizmet bedelinin tutar ya da oranı aracılık sözleşmesinde belirtilmediği hâlde elektronik ticaret hizmet sağlayıcıdan bedel alınması.
§Cezası: haksız olarak alınan bedelin on katı,
oAracılık sözleşmesinde herhangi bir nesnel ölçüte yer verilmediği hâlde ya da kamu kurumlarına veya adli mercilere başvuruda bulunulduğu gerekçesiyle elektronik ticaret hizmet sağlayıcının sıralama ya da tavsiye sisteminde geriye düşürülmesi, elektronik ticaret hizmet sağlayıcıya sunulan hizmetin kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılması.
§Cezası: haksız uygulamada bulunulan her bir elektronik ticaret hizmet sağlayıcı için üç yüz bin Türk lirası,
Kanunun tam metni için:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/07/20220707-2.htm