Hukuki Bilgilendirmeler

Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğindeki Değişiklikler Hakkında

23 AĞUSTOS 2022 TARİHLİ VE 31932 SAYILI RESMİ GAZETEDE TİCARET BAKANLIĞI TARAFINDAN YAYINLANAN YÖNETMELİK İLE MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILDI.

Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik kapsamlı yeni düzenlemeler getirmektedir. Bu düzenlemeler 01.10.2022 tarihinde yürürlüğe gireceğinden ilgili değişiklikleri hatırlatma zarureti hasıl olmuştur.

1.Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü

·Tüketicinin bilgilendirilme zorunluluğu satıcı ve sağlayıcılarla birlikte aracı hizmet sağlayıcıları da kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Buna göre tüketicinin aşağıdaki hususla hakkında bilgilendirilmesi gerekmektedir:

a)Satıcı veya sağlayıcı ile aracı hizmet sağlayıcının adı veya unvanı, MERSİS numarası veya vergi kimlik numarası,

b)Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcı ile hızlı bir şekilde irtibat kurmasına imkân veren açık adres, telefon numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,

c)Satıcı veya sağlayıcı ile aracı hizmet sağlayıcının tüketicinin şikâyetlerini iletmesi için yukarıda belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,

d)Ödeme, ticari reklam ve tanıtımlarında taahhüt edilen süre ile uyumlu teslim veya ifa süresi, teslimat ve ifaya ilişkin diğer bilgiler ile varsa bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya sağlayıcı ile aracı hizmet sağlayıcının şikâyetlere ilişkin çözüm yöntemleri,

e)Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi, usulü, satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgi ile malın bu taşıyıcıyla iadesi halinde teslim masrafını geçmemek üzere iade masraf tutarına ve hangi tarafça karşılanacağına, öngörülenin dışında bir taşıyıcıyla iadesi halinde ise iade masrafını tüketicinin karşılayacağına ilişkin bilgiler.

·Ayrıca ön bilgilendirme yapıldığına dair ispat yükü satıcı ve sağlayıcı ile birlikte aracı hizmet sağlayıcıya da yüklenmiştir.

·Yine ön bilgilendirme yükümlülüğü bakımından; mesafeli sözleşmenin platform üzerinden kurulması halinde aracı hizmet sağlayıcı ön bilgilendirmenin yapılmasından satıcı veya sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur. Veri girişinin aracı hizmet sağlayıcı tarafından yapıldığı durumlarda, birinci fıkrada belirlenen zorunlu hususlardaki eksikliklerden ve verilerin doğruluğundan aracı hizmet sağlayıcı sorumludur.

·Tüketiciler cayma hakkı kullandıklarına dair bildirimi artık aracı hizmet sağlayıcıya da yöneltebileceklerdir.

2.Satıcı ve Sağlayıcıya İlişkin Düzenlemeler

Yönetmeliğin 12. Maddesinde yer alan satıcının ve sağlayıcının yükümlülükleri şu şekildedir:

·Satıcı veya sağlayıcı, birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen tüm geri ödemeleri, 13 üncü maddenin üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak üzere tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapmak zorundadır.

· Satıcı/sağlayıcı, ayrıca ön bilgilendirme metninde bulunması gereken bilgiler hususunda Yönetmelik ile getirilen birtakım ek bilgilere de yer vermek zorundadır.

·Mal satışlarında edimi yerine getirme yükümlülüğü için tanınan azami otuz günlük süre konusunda tüketicinin bireysel ihtiyacı ve isteği doğrultusunda hazırlanan mallar istisna teşkil etmektedir.

3.Aracı Hizmet Sağlayıcıların Yükümlülükleri

Yönetmeliğe 12/A maddesi eklenmek suretiyle aracı hizmet sağlayıcının yükümlülükleri bu madde içinde düzenlenmiştir:

·Aracı hizmet sağlayıcı, platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerden doğan hak ve yükümlülüklerin kullanım süresi boyunca tüketicilerin aşağıda belirtilen hususlara ilişkin talep ve bildirimlerini iletebilmelerine ve takip edebilmelerine elverişli bir sistemi kurmak, kesintisiz olarak açık tutmak zorundadır:

·Aracı hizmet sağlayıcı talep ve bildirimleri, satıcı veya sağlayıcıya derhal iletmek zorundadır.

·Aracı hizmet sağlayıcı, ön bilgilendirmenin yapılması, teyidi ve ön bilgilendirmenin yapıldığının ispatından satıcı veya sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.

·Veri girişinin aracı hizmet sağlayıcı tarafından yapıldığı durumlarda, ön bilgilendirmede bulunulması zorunlu hususlardaki eksikliklerden aracı hizmet sağlayıcı sorumludur.

·Satıcı veya sağlayıcı adına bedel tahsil etmesi halinde aracı hizmet sağlayıcı;

a) Malın teslimi veya hizmetin ifasından önce tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda cayma hakkının kullanıldığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren,

b) Malın tesliminden sonra tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarih itibarıyla bedel satıcıya aktarılmamışsa cayma hakkına konu malın, iade için öngörülen taşıyıcıya teslim edildiği tarihten veya iade için öngörülenin haricinde bir taşıyıcı ile iade edilmesi durumunda da satıcıya ulaştığı tarihten itibaren,

c) Tüketicinin 16 ncı maddede belirtilen sözleşmeyi fesih hakkını kullanması durumunda fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren,

on dört gün içinde, tahsil ettiği mal veya hizmet bedeli ile teslimat masraflarının tüketiciye iadesinden, satıcı veya sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.

·Aracı hizmet sağlayıcı, satıcı veya sağlayıcının onayı olmaksızın düzenlediği kampanyalı, promosyonlu veya indirimli satışlara ilişkin olarak aracılık ettiği mesafeli sözleşmelerde kampanya ve benzeri taahhütlerin karşılanmamasının neden olduğu sözleşmenin hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi hallerinden sorumludur.

·Satışa sunulan mal veya hizmete ilişkin platform üzerinden yapılan reklam ve tanıtımlarda taahhüt edilen bilgiler ile ön bilgilendirmede bulunması zorunlu hususların uyumlu olmasından ve ispatından aracı hizmet sağlayıcı sorumludur.

3.Cayma Hakkına İlişkin Düzenlemeler

·Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.

·Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.

·Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;

a)Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,

b)Birden fazla parçadan oluşan mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim aldığı gün,

c)Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün esas alınır.

·Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.

·Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.

4.Satıcı ve Sağlayıcıya İlişkin Düzenlemeler

Yönetmelik ile meydana gelen düzenlemeler uyarınca satıcı ve sağlayıcıların birtakım yükümlülükleri aşağıdaki gibidir:

  • • Satıcı/sağlayıcı, ön bilgilendirme metninde bulunması gereken bilgiler konusunda Yönetmelik ile getirilen birtakım ek bilgilere de ayrıca yer vermekle yükümlüdür.
  • • Satıcı/sağlayıcı cayma hakkı kapsamındaki geri ödemeleri, tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapmakla yükümlüdür.
  • • Mal satışları bakımından edimi yerine getirme yükümlülüğü kapsamındaki azami otuz günlük süre bakımından, tüketicinin isteği ve kişisel ihtiyacı doğrultusunda hazırlanan mallar söz konusu süreden istisna kabul edilmiştir.

İlgili değişiklikleri ihtiva eden düzenlemelerin tam metni için:

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/08/20220823-2.htm